我々は普段、日本の社史にばかり目が行くが、海外を見渡すとアメリカ、イギリス、ドイツといった国々でも社史が 発行されている。神戸大学の蔵書を見ると、アメリカ548 点、イギリス613 点、ドイツ567 点、スイス166 点、日本27 点、 カナダ23 点、オランダ6 点、フランス4 点などとなっている。もちろんこれらがすべてではないが、アメリカやイギリス、 ドイツは社史の先進国といえるだろう。
中でもアメリカは自社による社史だけでなく、研究者によって“経営の成功者”といった視点で書かれているものも 多く、そうした“成功者”の社史は市販もされている。一方ドイツでは市販本は少ない。
ところで、村橋勝子著『社史の研究』によれば、「社史とは、企業自らの歴史を、自らの責任において提供した歴史書」 と定義づけられる。これは、日本では当然のことと考えられるが、アメリカの場合、そういった“企業の自伝”スタイ ルの社史は少ない(後述)。むしろ、学者やジャーナリストが研究対象として社史を書いている場合が多く、社史を専門 に請け負う人もいるほどであるという。学者、ジャーナリストがその企業の関係者にヒアリングすること、資料に当たることを許され、「あとがき」には筆者の言葉による関係者への謝辞が述べられているものも見受けられた。
こうした外部の人間によって作られた社史を社史と定義づけるかどうか、本研究会でも議論したが結局結論が出ず、 今回は「洋書社史の良いところを日本の社史にも取り入れよう」という観点から、アメリカの中でも「日本型社史」と して自社が発行している社史を中心に研究対象とした。
ちなみに、輸入書の場合、100 冊売れればベストセラーと一般的に言われているそうだが、丸善や紀伊国屋でも洋書 社史という扱いはなく、書店では洋書あるいは古書の中にカテゴライズされる。しかし、日本国内で洋書社史を見るこ とができるのは大学の図書館であろう。蔵書されている所としては、神戸大学をはじめ東京大学、早稲田大学、横浜商 科大学、立命館大学などが挙げられる。
日本では「会社が自分のことを書く」―つまり“企業の自伝”スタイルがほとんどだが、アメリカに関する限り自社 発行は4分の1程度と、少数派である。米国は文書化の大国だが、自社発行の社史は案外に少ない。(ちなみに英国の場合は51/613 とますますの少数派である可能性がある。神戸大学蔵書)
自社発行( 日本) | 型版元発行型・その他 | 全体 | |
神戸大学 | 146(26%) | 402 | 548 |
横浜商科大学 | 125(25%) | 373 | 498 |
*自社発行 記述対象会社と発行者が同一のもの。備考に「privately printed」などとあるもの。
*版元発行 出版社により販売されているらしいもの。
*神戸と横浜を別個に勘定したので、両図書館に重複して蔵書されている社史も少なくない。
*選択基準は出版社として既知のもののほか、「~ Press」であったり違う書籍で同一発行者が複数出ているもの。
*ただし作業時間、知識の不足、現物を確認せずリストだけに拠っていることで、厳密性に欠けることは否定できない。
*データ 出版文化社所有「とりまとめ07122 1.xls」参照
確認できる最古の社史は『Why, the Safe Deposit Co. of New York ... public necessity : the first established in the world chartered 1861, ... read and inform others.』(1868 年、横浜商科大学)。その後は次のように発行が続いている。 母数を増やさないと確たることが言えないが、1944 ~1960 年にかけて米国で社史が盛んに発刊された可能性がある。
米国会社の“日本型社史”(神戸大学と横浜商科大学を合算。)
年次 | 1891 | 1892 | 1893 | 1894 | 1895 | 1896 | 1897 | 1898 | 1899 | 1900 |
点数 | 1 | |||||||||
年次 | 1901 | 1902 | 1903 | 1904 | 1905 | 1906 | 1907 | 1908 | 1909 | 1910 |
点数 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||
年次 | 1911 | 1912 | 1913 | 1914 | 1915 | 1916 | 1917 | 1918 | 1919 | 1920 |
点数 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||||
年次 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | 1928 | 1929 | 1930 |
点数 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
年次 | 1931 | 1932 | 1933 | 1934 | 1935 | 1936 | 1937 | 1938 | 1939 | 1940 |
点数 | 1 | 2 | 6 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||
年次 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 | 1946 | 1947 | 1948 | 1949 | 1950 |
点数 | 3 | 2 | 1 | 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | 9 | 9 |
年次 | 1951 | 1952 | 1953 | 1954 | 1955 | 1956 | 1957 | 1958 | 1959 | 1960 |
点数 | 9 | 8 | 7 | 4 | 2 | 3 | 7 | 7 | 6 | 4 |
年次 | 1961 | 1962 | 1963 | 1964 | 1965 | 1966 | 1967 | 1968 | 1969 | 1970 |
点数 | 2 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 |
年次 | 1971 | 1972 | 1973 | 1974 | 1975 | 1976 | 1977 | 1978 | 1979 | 1980 |
点数 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
年次 | 1981 | 1982 | 1983 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 |
点数 | 1 | 4 | 3 | 2 | 3 | 1 | ||||
年次 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
点数 | 1 | 1 | ||||||||
年次 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
点数 | 1 |
ウィキペディアに次のような記述もあるので参考までに引いておこう。
(http://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_history)
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A Corporate history is a chronological account of a business or other co-operative organization. Usually it is produced in written format but it can also be done in audio or audiovisually.
The history was initially written up by Victorian era businessmen, either the founder of a company himself, members of the surviving family owners or long-serving employees. Rather than being wiktionary:sequential histories in the modern manner, many of them were diary-type personal recollections or short, superficial public relations exercises.
Since its pioneering days more than a century ago, the corporate history has developed in fits and starts. Thousands of companies across the industrialized world have put their stories to paper, albeit in their own unique ways ? from relatively benign, albeit colorful chronicles, usually written for the private archives of founding families, to titles with well-defined corporate applications. The US has been particularly prolific, with the UK always a hesitant patron even though one of its earliest corporate histories, that of a publishing company called the Catnach Press, predates the US’ s 1902 Standard Oil biography by 16 years. More histories of British companies were being produced in the last year of the 19th century than were published in the last year of the 20th century.
Between the World Wars, the majority of business histories, and especially in the UK, were house histories, consisting mainly of reminiscences and anecdotes. Only a tiny handful of serious work existed using business records which had found their way into museums, county record offices or the private possession of collectors.
Academic involvement
Academic involvement probably started in 1924 when George Unwin and co-author George Taylor published a detailed history, Samuel Oldknow and the Arkwrights: The Industrial Revolution at Stockport and Marple. It was published by the Manchester University Press. Then, in 1938, the Bank of England commissioned a two-volume250-year anniversary history. Written by J. H. Clapham, professor of economic history at Cambridge, it took six years to produce. It was a transparently celebratory vehicle for a famous British institution.
The reason for their existence was usually accidental. The records were often discovered by chance and deemed interesting enough to turn into historical narratives which were funded either by the family descendants of the longdead businessmen in question or, less frequently, the author in association with a publisher. They had one thing in common - they were generally records of companies that had died or otherwise dropped out of sight.
Nothing happened during the Second World War and several years thereafter but then modern corporate history took its first big conceptual step when, by chance, a hitherto unknown young academic was given the chance of becoming the corporate historian of one of the world's largest manufacturing companies based in the UK[vague]. Typically, the opportunity resulted from the personal patronage of a company director who had a casual interest in the value of company history. It was in 1947 that the then chairman of Unilever, Geoffrey Heyworth (later Baron Heyworth) approached G. N. Clark, who had led the national campaign against the destruction of business records, for his advice on writing the history of the Anglo-Dutch manufacturing company. Clark, who had just become a professor of modern history at Oxford, suggested as author a younger colleague, Charles Wilson. The result was a classic, two-volume work that transformed the writing of business history in the UK from a public relations exercise into a reputable branch of scholarship. His authorship of this account of one of western Europe's most important companies confirmed him as the father of modern corporate histories in the UK.
In spite of these and a handful of other large-company models, the majority of books that continue to be written are still PR projects expressly designed to celebrate important anniversaries. A loosely-based percentage estimate would probably expose a 95:5 bias that would probably be not too dissimilar to equivalent projects in the US, Germany and Japan, with the main difference being their utility and the extent of their distribution. Many more corporate histories in the US, for example, are used in the education system.
Today, an increasing number of companies are realizing that their corporate histories are effective purveyors of longterm organizational memory and especially suitable for transmitting strategy. As such it can provide an efficient induction/educational tool for transient employees in the highly flexible labor market.
米国在住の日本人(日系)研究者らからなるNorth American Japanese Company Histories (Shashi) Interest Group に問い合わせたところ、おおよそ次のような感想であった。
米国では、社史の編纂・出版は行われていない。日本のほうが進んでいる。社史に関する限り日本が出版王国で、米 国では比較にならない。
米国の会社史は学者やジャーナリスト、研究員が対象会社の歴史や経営などを分析したものがほとんどである。
米国で発行された自社発行(日本型)社史では筆者名が明記されていることが目に付いた。
ゴーストか明記か
ゴースト型 | 明記型 | 全体 | |
神戸大学 | 56 | 90(61%) | 146 |
横浜商科大学 | 37 | 88(70%) | 125 |
*神戸・横浜を別個にカウントしているので、重複がある。同じ図書館内でも同一の本が複数あることがあるが、その重複はそのままにしてある。
*版元発行型では当然、著者名が明記されている。
著者をインターネットで検索すると他の著書や、その所属会社が表示される。ジャーナリストの場合でも組織に属す る場合でも著者を明記することが多いようだ。
米国では日本のような自社発行の社史は僅少のようだが、その型の社史の制作を請け負う会社もある。研究者が口を そろえて「米国に社史はない」と断言するのは、“社史”の定義が違う可能性がある。実際、下記のウェブサイトで紹 介されている事例はcorporate history というよりはfamily history もしくは経営者のmy history ともいうべきものである。
コーポレートヒストリー社 http://www.corporatehistory.net/
ヒストリーファクトリー社 http://www.historyfactory.com/
フリーライター http://www.richardblodgett.com/Home_Page.html/http://www.eleanorfoa.com/
ちなみに、欧州に目を転じるとイギリスには http://www.bpccam.co.uk/ があり、オランダにはhttp://www.historion.com/ という会社があって、ホームページを見る限りでは日本のような社史も数は少ないが作られている模様
であり、ホームページの宣伝文句も日本の制作会社のそれとほぼ同様である。